Tegevussuund 1: järelevalve võlgniku ja võlgniku lähikondsete tegevuse üle seoses võlgniku pankrotimenetlusega
1) Varatute maksejõuetute juriidiliste isikutega seoses on seisuga 31.01.2025 tuvastatud tekitatud kahju võlausaldajatele (Eesti ettevõtluskeskkonnale) kokku 2,1 miljonit eurot, millest 335 tuhat eurot on tuvastatud varem välja kuulutatud pankrotimenetluste raames.
2) Jaanuaris 2025 tegid maakohtud teenistusele ettepaneku avaliku uurimise algatamiseks järgmiste varatute maksejõuetute juriidiliste isikute suhtes:
1) OÜ Empire AI (16063563) juhatuse liige Terje Tõnutare
2) Eesti Väikesadamate Arenduskeskus MTÜ (80332302) juhatuse liige Jaano-Martin Ots
3) Vivian Grupp OÜ (pankrotis) (11554954) juhatuse liige Tarmo Pärna
4) SMR TOOLS OÜ (likvideerimisel) (11160600) juhatuse liige Priit Janu
5) Malmek Ehitus OÜ (16079995) juhatuse liige Triinu Tihane
6) Omnibalt OÜ (12887043) juhatuse liige Marcus-Ain Kalamees
7) Florester OÜ (12504059) juhatuse liige Mart Ungersonn
8) Maauurija OÜ (likvideerimisel) (14640631) juhatuse liige Veiko Huuse
9) Profcenters OÜ (pankrotis) (14473624) juhatuse liikmed Arno Kuusik ja Leons Klētnieks
10) Al's Cafe OÜ (likvideerimisel) (14808728) juhatuse liige Alo Ojassalu
11) Sanloem Holding OÜ (12875181) juhatuse liige Indrek Raud
12) ANTONI Õigusbüroo OÜ (likvideerimisel) (12465224), juhatuse liige Katrin Gaver
3) Koostöös pankrotihalduritega on avalikke uurimisi seisuga 31.01.2025 töös: 20 (kakskümmend). Lisaks on kohtus hetkel ootel teenistuse 1 avaldus avaliku uurimise algatamiseks. Avalikus uurimises olevate pankrotivõlgnike pankrotimenetlused on kättesaadavad: https://maksejouetus.konkurentsiamet.ee/riiklik-jarelevalve/riiklik-jarelevalve/avalikud-uurimised
4) Teatud juhtudel tasuvad avalikes uurimistes võlgniku lähikondsed (endised juhatuse liikmed, osanikud) maksegraafikute alusel pankrotivõlgnikule tagasi summasid, millest omakorda soovime võlausaldajate nõudeid rahuldada. Pankrotihaldurid jälgivad maksegraafikute täitmist.
5) Harju Maakohtu 07.01.2025 kohtumäärusega kohaldati Helperon Ehitus OÜ avaliku uurimise asjas nr 2-23-2528 ärikeeldu Aleks Saia, Eduard Skorobogatovi ja Galyna Pavlova suhtes kuni pankrotimenetluse lõpuni. Aleks Sai ja Eduard Skorobogatov on ärikeelu kohaldamise vaidlustanud.
6) Harju Maakohus kuulutas 14.01.2025 välja Osaühing DS Kustoms (likvideerimisel) (registrikood 11551884) pankroti, mis viiakse läbi avaliku uurimisena.
7) Tartu Maakohus kinnitas 21.01.2025.a Invert Invest OÜ pankrotimenetluses lõpparuande ja lõpetas Invert Invest OÜ (pankrotis) pankrotimenetluse. Avalik uurimine lõppes. Võlausaldaja sai menetluse kaudu tagasi ca 14% oma nõudest.
Tegevussuund 2: haldusjärelevalve pankrotihalduri üle pankrotimenetluses menetluse seaduspärase läbiviimise ning pankrotimenetluse kulude otstarbekusega seoses.
1) Maksejõuetuse teenistus kontrollib, edastab ja lahendab laekunud vihjetes, märgukirjades ja kaebustes toodud probleemkohti vastavalt teenistuse pädevusele.
2) Maksejõuetuse teenistus jätkab pankrotimenetlustes seaduspärasuse kontrolli ja kulude otstarbekuse kontrolli tuvastamaks võimalikke süsteemseid mittevastavusi.
Tegevussuund 3: ühtse maksejõuetuse praktika kujundamisele kaasa aitamine pankroti-, saneerimis-, võlgade ümberkujundamise ja füüsilise isiku kohustustest vabastamise menetluses
Maksejõuetuse teenistus esitas 23. jaanuaril 2025.a Riigikogu majanduskomisjoni liikmetele ettepanekud mitmete seaduste muutmiseks, et tagada Eestis parem ja aus ärikeskkond ning kiirem ja odavam maksejõuetuste menetlusprotsess.
Muud olulised toetavad tegevused:
1) Maksejõuetuse teenistusse asus 06. jaanuaril 2025.a tööle järelevalve ekspert Janek Maasik.
2) Maksejõuetuse teenistus koostas ja esitas jaanuaris 2024.a tegevusaasta aruande Justiits- ja Digiministrile ning Riigikogu majanduskomisjonile. Tegevusaruanne on kättesaadav kodulehel: https://maksejouetus.konkurentsiamet.ee/maksejouetuse-teenistus/tegevused-ja-tulemused
Tegevussuund 1: järelevalve võlgniku ja võlgniku lähikondsete tegevuse üle seoses võlgniku pankrotimenetlusega
1) Varatute maksejõuetute juriidiliste isikutega seoses on seisuga 28.02.2025 tuvastatud tekitatud kahju võlausaldajatele (Eesti ettevõtluskeskkonnale) kokku 9,1 miljonit eurot, millest 1,7 miljonit eurot on tuvastatud varem välja kuulutatud pankrotimenetluste raames.
2) Veebruaris 2025 tegid maakohtud teenistusele ettepaneku avaliku uurimise algatamiseks järgmiste varatute maksejõuetute juriidiliste isikute suhtes:
1) The Estonian Crew Company OÜ, registrikood 16172981, juhatuse liige Phillip Ashley-Smith
2) OSAÜHING S.M. & SONS (pankrotis), registrikood 10822772, juhatuse liige Shantanu Mohan
3) Vanguard Aviation Estonia OÜ, registrikood 16513285 , juhatuse liige Phillip Ashley-Smith
4) OÜ Antiko (likvideerimisel), registrikood 12309688, juhatuse liige Anette Niit
5) Decohome OÜ, registrikood 14180460, juhatuse liige Kaspars Lauks
6) VI Aknad OÜ, registrikood 12281702, juhatuse liige Svetlana Makarenko
7) Fond Control OÜ, registrikood 11610724, juhatuse liige Maksim Sorokin (kehtiv ärikeeld)
8) Ecotrust OÜ (pankrotis), registrikood 12320767, juhatuse liige Lenur Tšilingirov ja prokurist Jevgeni Dmitrijev
9) Transpire OÜ, registrikood 14335786, juhatuse liige Daniel Nevsky
10) OÜ GABRIELL, registrikood 10748797, juhatuse liige Olga Sufijarova
11) Saarte Sahver OÜ, registrikood 12098116, juhatuse liikmed Lii Kirves ja Merit Mitt
12) Juustumakaron OÜ, registrikood 16875870, juhatuse liikmed Simone Susi ja Andrei Kazakov
13) Asti OÜ, registrikood 16700159, juhatuse liige Marten Noot
14) Laigor OÜ, registrikood 11573360, juhatuse liige Vitali Gorõljov
15) GK Trade Export OÜ (pankrotis), registrikood 12718228 juhatuse liige Viko Laiverik
16) Alagbaka Eleyewo OÜ, registrikood 14711839, juhatuse liikmed Aivo Kuusmaa ja Lauri Hansberg, kohtu poolt määratud juhatuse asendusliige Ly Müürsoo
17) Osaühing Total Services (likvideerimisel), registrikood 10931449, juhatuse liikmed Markus Langund ja Hillar Talts, prokurist Merle Kondel
18) Süsivalge OÜ, registrikood 14132113, juhatuse liige Delia Õunapuu
19) Janike123 OÜ (likvideerimisel), registrikood 16955474, juhatuse liikmed Ingmar Lääts ja Jani Johannes Havunen
20) JAXSON BYGG OÜ (likvideerimisel), registrikood 14253822, juhatuse liige ja likvideerija Jakub Kalve
21) OÜ IDEAHOUSE, registrikood 11093625, juhatuse liige Gerli Aulik
22) G&S Venture OÜ, registrikood 14755676 juhatuse liikmed Dmitrij Gluszczenko ja Andrey Sharkov
23) OÜ Ratsasport (pankrotis), registrikood 10575836, juhatuse liige Heiti Hääl
24) Osaühing Infovõrgud, registrikood 10931751, juhatuse liige Riho Maisa
25) NAS Instruments OÜ (likvideerimisel), registrikood 14596976, juhatuse liikmed Leonid Bortnikov ja Viljo Veesaar
26) Triocrew OÜ, registrikood 12966512, juhatuse liige Olga Sufijarova
27) Maitsete Agentuur OÜ, registrikood 16571975, juhatuse liikmed Kristi Rahulaan ja Merino Lastik
28) Doggy Life Tallinn OÜ, registrikood 17048790, juhatuse liige Siim Oja
29) DataCap OÜ, registrikood 14855260, juhatuse liikmed Jüri Pärtna ja Mikk Reier
3) Koostöös pankrotihalduritega on avalikke uurimisi seisuga 28.02.2025 töös 22 (kakskümmend kaks). Avalikus uurimises olevate pankrotivõlgnike pankrotimenetlused on kättesaadavad: https://maksejouetus.konkurentsiamet.ee/riiklik-jarelevalve/riiklik-jarelevalve/avalikud-uurimised
4) Teatud juhtudel tasuvad avalikes uurimistes võlgniku lähikondsed (endised juhatuse liikmed, osanikud) maksegraafikute alusel pankrotivõlgnikule tagasi summasid, millest omakorda soovime võlausaldajate nõudeid rahuldada. Pankrotihaldurid jälgivad maksegraafikute täitmist.
5) Tartu Maakohus kuulutas 04.02.2025 välja MH Frantsiis OÜ (registrikood 12494378) pankroti, mis viiakse läbi avaliku uurimisena.
6) Tartu Maakohus kuulutas 20.02.2025.a välja SMR TOOLS OÜ (registrikood 11160600) pankroti, mis viiakse läbi avaliku uurimisena.
Tegevussuund 2: haldusjärelevalve pankrotihalduri üle pankrotimenetluses menetluse seaduspärase läbiviimise ning pankrotimenetluse kulude otstarbekusega seoses.
1) Maksejõuetuse teenistus kontrollib, edastab ja lahendab laekunud vihjetes, märgukirjades ja kaebustes toodud probleemkohti vastavalt teenistuse pädevusele.
2) Maksejõuetuse teenistus jätkab pankrotimenetlustes seaduspärasuse kontrolli ja kulude otstarbekuse kontrolli tuvastamaks võimalikke süsteemseid mittevastavusi.
Tegevussuund 3: ühtse maksejõuetuse praktika kujundamisele kaasa aitamine pankroti-, saneerimis-, võlgade ümberkujundamise ja füüsilise isiku kohustustest vabastamise menetluses
Riigikohtu halduskolleegium tegi 06. veebruaril 2025.a asjas nr 3-24-146 määruse (https://www.riigikohus.ee/et/lahendid/?asjaNr=3-24-146/17 ), mille kohaselt:
Maksejõuetuse teenistusel ei ole Eesti Advokatuuri aukohtu 20. detsembri 2023. a otsuse nr 2-15/650 vaidlustamiseks kaebeõigust, ega pea vajalikuks neid põhjendusi korrata (HKMS § 231 lg 6, § 234). Aukohtumenetluse eesmärk ei ole kaitsta huvitatud isiku subjektiivseid õiguseid (RKHKo 3-20-1214/98, p 10; vrd ka RKHKo 3-3-1-68-16, p-d 15-19). Advokatuuril on distsiplinaarmenetluses advokaadi väidetavale rikkumisele reageerimisel ja advokaadi karistamisel suur otsustusruum (AdvS § 19 lg-d 1 ja 2). Huvitatud isikul ei ole õigust nõuda advokaadi karistamist (vrd RKPJKm 3-4-1-7-17, p 23). Seega on huvitatud isikul aukohtumenetluses üksnes õigus korrakohasele menetlusele. Halduskolleegiumile ei nähtu menetlus- ega pädevusreeglite rikkumist. Seaduses ei ole kaebaja protestiõigust sätestatud, aukohtu otsuse vaidlustamiseks protesti esitamise õigus on Justiitsministeeriumil (AdvS § 18 lg 2 p 2 ja lg 4). PankrS § 58 lg 5 ei ole asjassepuutuv norm, kuna ei mõjuta asja otsustamist (RKÜKo 3-4-1-5-02, p 15; RKÜKo 5-24-3/23, p 32). Seetõttu ei kontrolli halduskolleegium sätte põhiseaduspärasust.
Halduskolleegium nõustus, et pädev kohus, kelle poole Maksejõuetuse teenistus saab PankrS § 70 lg 5 p 9 alusel pöörduda, ei ole halduskohus.
Halduskolleegium selgitas üldisemalt (teenistuslikku) järelevalvet pankrotihalduri või saneerimisnõustajana tegutseva vandeadvokaadi üle ning Maksejõuetuse teenistuse pädevust ja volitusi haldusjärelevalve tegemisel:
1) Pankrotihalduri või saneerimisnõustajana tegutseva advokaadi üle teeb konkreetses pankroti- või saneerimismenetluses järelevalvet maakohus, kellel on võimalik haldurit või saneerimisnõustajat trahvida, ta ülesannetest vabastada või tema tasu vähendada. Maakohtul ei ole võimalik haldurile ega saneerimisnõustajale määrata tegutsemiskeeldu.
2) Pankrotiasja menetlemine kuulub maakohtu pädevusse (PankrS § 4 lg 1). Kohus teeb konkreetses pankrotiasjas halduri tegevuse üle järelevalvet (PankrS § 84, § 69 lg 1) ning võib haldurit kohustuste rikkumise korral trahvida (PankrS § 69 lg 2) või ta vabastada (PankrS § 68 lg 2). Ka haldurile tasu määramine ja põhjendatud juhul selle vähendamine on maakohtu pädevuses (PankrS § 65 lg 5, RKTKm 3-2-1-155-16, p 14). Maakohtul ei ole võimalik haldurile määrata tegutsemiskeeldu ei konkreetses pankrotiasjas ega üldiselt.
3) Saneerimismenetlusele kohaldatakse tsiviilkohtumenetluse seadustiku (TsMS) hagita menetluse sätteid (SanS § 4 lg 1). Kohus teeb saneerimisnõustaja üle järelevalvet TsMS §-s 4772 sätestatu kohaselt, mis võimaldab maakohtul enda määratud saneerimisnõustajat konkreetses saneerimismenetluses trahvida (lg 2) ja saneerimisnõustaja konkreetses saneerimismenetluses ametist vabastada (TsMS § 4772 lg 2, SanS § 19 lg 1 p 3). Ka saneerimisnõustajale tasu määramine on maakohtu pädevuses (SanS § 18 lg 3). Maakohtul ei ole võimalik saneerimisnõustajale määrata saneerimisnõustajana tegutsemise keeldu ei konkreetses asjas ega üldiselt.
4) Pankrotihalduri või saneerimisnõustajana tegutseva advokaadi üle teeb haldusjärelevalvet Eesti Advokatuur, kes võib advokaadile distsiplinaarkaristuseks määrata mh rahatrahvi või pankrotihaldurina või saneerimisnõustajana tegutsemise keelu (s.o võtta tegutsemise õiguse ära) kuni viieks aastaks.
5) Saneerimisnõustaja ja pankrotihalduri üle teeb haldusjärelevalvet üldjuhul Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja kutsekogu juhatus (SanS § 192 lg 1 ja PankrS § 70 lg 1) ning Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja aukohus võib rikkumiste eest määrata distsiplinaarkaristuse (SanS § 193 lg 1 ja PankrS § 71 lg 1). Koja aukohtul ei ole aga võimalik pankrotihaldurina ega saneerimisnõustajana tegutsevale advokaadile distsiplinaarkaristust määrata, vaid ta võib taotleda advokatuuri aukohtult advokaadi suhtes aukohtumenetluse algatamist (PankrS § 71 lg 3, SanS § 193 lg 3). Seega on saneerimisnõustajana või pankrotihaldurina tegutseva advokaadi üle järelevalve tegemise pädevus eelkõige Eesti Advokatuuril.
6) Advokatuuri aukohtul on võimalik pankrotihaldurina tegutsevale advokaadile distsiplinaarkaristusena määrata rahatrahv advokatuuri kasuks (AdvS § 19 lg 2 p 2) või võtta advokaadilt ära pankrotihaldurina tegutsemise õigus kuni viieks aastaks (AdvS § 19 lg 2 p 5). Advokatuurist väljaheitmine (AdvS § 19 lg 2 p 4) välistab pankrotihaldurina tegutsemise kümneks aastaks (PankrS § 57 lg 6 p 2, § 58 lg 3 p 1 ja lg 4). Kuna vandeadvokaadiks olev pankrotihaldur saab õiguse tegutseda pankrotihaldurina tulenevalt tema õigusest tegeleda advokaadi kutsetegevusega (PankrS § 57 lg 3), tähendab see, et advokaadi kutsetegevuse peatamise korral (AdvS § 19 lg 2 p 3) ei ole advokaadil õigust tegutseda ka pankrotihaldurina.
7) Advokatuuri aukohus võib saneerimisnõustajana tegutsevale advokaadile distsiplinaarkaristuseks määrata rahatrahvi advokatuuri kasuks (AdvS § 19 lg 2 p 2). AdvS-s ei ole sätestatud võimalust võtta distsiplinaarkaristusena advokaadilt ära saneerimisnõustajana tegutsemise õigust (vrd AdvS § 19 lg 2 p 5). Küll aga on Riigikohtu halduskolleegiumi hinnangul advokatuuri aukohtul võimalik advokaadile määrata distsiplinaarkaristusena saneerimisnõustajana tegutsemise keeld SanS § 193 lg 4 p 3 alusel koosmõjus sama paragrahvi lg-ga 3. SanS § 193 lg 4 p 3 kohaselt on koja aukohtul võimalik määrata saneerimisnõustajale tegutsemise keeld kuni viieks aastaks, kuid lg 3 kohaselt ei karista koja aukohus distsiplinaarkorras koja liikmeks olevat advokaati. Kui advokatuuril ei oleks võimalik advokatuuri kuuluvale saneerimisnõustajale tegutsemise keeldu määrata, kohtleks seadus saneerimisnõustajaid erinevalt olenevalt sellest, kas nad kuuluvad advokatuuri või mitte. Advokatuurist väljaheitmine (AdvS § 19 lg 2 p 4) ja advokaadi kutsetegevuse peatamine (AdvS § 19 lg 2 p 3) välistavad samuti vastavalt kümneks ja üheks aastaks saneerimisnõustajana tegutsemise (SanS § 151 lg 5 p 2, § 152 lg 2 p 1, SanS § 151 lg 1 p-d 4 ja 5, lg 4). Sellise tõlgenduse kasuks räägib ka võrdlus pankrotihaldurina tegutsemisega. Arvestades, et pankrotihalduri kutsetegevus hõlmab ka tegutsemist saneerimisnõustajana (PankrS § 54), ei näe kolleegium mõistlikku põhjust, miks halduri puhul peaks olema võimalik sellena tegutsemise õigus ajutiselt ära võtta (AdvS § 19 lg 2 p 5), aga saneerimisnõustajana tegutsemisel mitte.
8) Maksejõuetuse teenistusel on Eesti Advokatuuri kõrval pankrotihaldurina tegutseva advokaadi üle haldusjärelevalve tegemise õigus, kuid teenistus ei saa teha järelevalvet saneerimisnõustajana tegutseva advokaadi üle.
9) Maksejõuetuse teenistus teeb järelevalvet üksnes pankrotimenetluses eelkõige võlgniku ja tema lähikondsete tegevuse üle (PankrS § 1921 lg 1, §-d 1928 ja 1929). Samuti teeb teenistus järelevalvet pankrotihalduri üle (PankrS § 70 lg 1, § 1921 lg 2). Muudes maksejõuetusõigusega seotud valdkondades on teenistusel soovituslik roll (PankrS § 1921 lg 3). Pankrotiseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (195 SE, XIV Riigikogu koosseis) algatamise seletuskirja kohaselt oli seadusandja eesmärk anda teenistusele järelevalvepädevus pankrotivõlgnike üle ning lisaks kojale, kes on peamine pankrotihaldurite üle järelevalve tegija, ka pankrotihaldurite üle. Muudes maksejõuetusmenetlustes panustab teenistus ühtse praktika kujundamisse (lk-d 16 ja 105-106).
10) SanS ei reguleeri Maksejõuetuse teenistuse pädevusi. Saneerimisnõustajana tegutsemine on küll osa pankrotihalduri kutsetegevusest (PankrS § 54), kuid PankrS-st, SanS-st ega AdvS-st ei tulene teenistusele pädevust ega volitusi saneerimisnõustaja suhtes (vrd SanS §-d 152, 191 ja 192). Kolleegiumi hinnangul ei saa PankrS § 54, arvestades ka seadusandja eelkirjeldatud tahet, tõlgendada laiendavalt viisil, et teenistuse järelevalvepädevus pankrotihalduri suhtes laieneb saneerimisnõustajale. Kui teenistuse tehtava järelevalve käigus ilmnevad rikkumised sellise maksejõuetuse valdkonnas tegutseva isiku tegemistes, kelle üle ei ole teenistusel järelevalvepädevust, on teenistusel PankrS § 1921 lg-s 3 sätestatud ühtse maksejõuetuse praktika kujundamise rollist tulenevalt võimalik teavitada vastavaid kutseorganisatsioone.
11) Eesti Advokatuuri kõrval on pankrotihaldurina tegutseva advokaadi üle järelevalvepädevus ka Maksejõuetuse teenistusel, sh on advokaadil kohustus Maksejõuetuse teenistuse järelevalvele alluda (AdvS § 46 lg 3). Teenistusel on õigus advokaadist pankrotihalduri suhtes järelevalvet teha PankrS § 70 lõigetes 5 ja 7 nimetatud meetmeid kasutades.
12) Maksejõuetuse teenistus taotles halduskohtult advokaadile trahvi määramist ja/või haldurile tegutsemiskeelu määramist PankrS § 70 lg 5 p 9 alusel. Halduskohus ei ole sättes nimetatud kohtuks, kelle poole saab Maksejõuetuse teenistus haldurile trahvi määramiseks, halduri vabastamiseks, tegutsemiskeelu määramiseks või halduri tasu vähendamiseks pöörduda. PankrS § 70 lg 5 p 9 alusel on teenistusel võimalik pöörduda konkreetses pankrotiasjas pankrotihalduri trahvimiseks, vabastamiseks või tasu vähendamiseks maakohtu poole ning väljaspool pankrotimenetlust haldurile rahatrahvi või tegutsemise keelu määramiseks Eesti Advokatuuri või Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja aukohtu poole.
13) Seadusliku, kiire ja majanduslikult otstarbeka pankrotimenetluse tagamine on pankrotihalduri kohustus (PankrS § 55 lg 1) ning selle vastu on oluline avalik huvi. Siiski on seadusandja pankrotimenetluse kujundanud tsiviilkohtumenetluses toimuva hagita menetlusena, mis kuulub maakohtu pädevusse (PankrS § 4 lg 1). Halduskohtu pädevuses on avalik-õiguslikus suhtes tekkinud vaidluste lahendamine (HKMS § 4 lg 1) ja muude halduskohtule seadusega pandud ülesannete täitmine (lg 2). PankrS § 70 lg 5 p-st 9 ei tulene halduskohtu pädevust.
14) Halduskolleegium on eespool selgitatut arvestades seisukohal, et pankrotihaldurile trahvi ja tegutsemiskeelu määramiseks pädevad kohtud on seaduses selgelt sätestatud. Pankrotihaldurile saab konkreetses pankrotimenetluses trahvi määrata maakohus. Väljaspool pankrotimenetlust saab trahvi ja tegutsemiskeelu määrata distsiplinaarkaristusena Eesti Advokatuuri või Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja aukohus (AdvS § 19 lg 2 p-d 2 ja 5 ning PankrS § 71 lg 4 p-d 2 ja 3) olenevalt sellest, kas haldur on advokatuuri liige või mitte. Seega tuleb PankrS § 70 lg 5 p-s 9 nimetatud kohtuna olenevalt menetlusest, meetmest ja vastava kutseorganisatsiooni pädevusest mõista maakohut või Eesti advokatuuri või Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja aukohut. Nagu kolleegium eespool selgitas, ei laiene Maksejõuetuse teenistuse järelevalvepädevus ja seega ka PankrS § 70 lg 5 p 9 saneerimisnõustajatele.
TAUST: Maksejõuetuse teenistus esitas 31. augustil 2023. a Eesti Advokatuuri aukohtule taotluse aukohtumenetluse algatamiseks vandeadvokaadi kvalifikatsiooniga saneerimisnõustaja ja pankrotihalduri suhtes. Maksejõuetuse teenistusele sai teatavaks teave, mis andis alust arvata, et avalik-õiguslikku funktsiooni täitev isik on rikkunud talle saneerimisseadusest, pankrotiseadusest, Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja heast kutsetavast ning Eesti Advokatuuri eetikakoodeksist tulenevaid kohustusi. Eesti Advokatuuri aukohus lõpetas 20. detsembri 2023. a otsusega aukohtumenetluse, kuna vandeadvokaadi tegevuses puudusid nimetatud haldusorgani hinnangul distsiplinaarsüüteo tunnused.
Muud olulised toetavad tegevused:
1) Toimusid Maksejõuetuse teenistuse 2025.a plaanide arutelud.
2) Maksejõuetuse teenistus koostas ja esitas täiendavad ettepanekud Justiits- ja Digiministeeriumile maksejõuetusvaldkonna parendamiseks.
Tegevussuund 1: järelevalve võlgniku ja võlgniku lähikondsete tegevuse üle seoses võlgniku pankrotimenetlusega
1) Varatute maksejõuetute juriidiliste isikutega seoses on seisuga 31.03.2025 tuvastatud tekitatud kahju võlausaldajatele (Eesti ettevõtluskeskkonnale) kokku 17,1 miljonit eurot, millest 2,8 miljonit eurot on tuvastatud varem välja kuulutatud pankrotimenetluste raames.
2) Märtsis 2025 tegid maakohtud teenistusele ettepaneku avaliku uurimise algatamiseks järgmiste varatute maksejõuetute juriidiliste isikute suhtes:
1) Bitay Global OÜ (pankrotis), registrikood 16151936, juhatuse liige Niyazi Yilmaz
2) OÜ 6 kaubad, registrikood 16809407, juhatuse liikmed Lauri Hansberg ja Erik Lakernikov
3) Let´s Publish OÜ (pankrotis), registrikood 11517462, juhatuse liige Siim Oja
4) MoonTTM OÜ, registrikood 11498569, juhatuse liige Margit Kõiv
5) ETT OÜ, registrikood 16572773, juhatuse liikmed Stanislav Andrejev ja Aleksandr Nitsholdt
6) Nessen OÜ, registrikood 10066039, juhatuse liige Aleksander Belovskij (Belov)
7) Doggy Life OÜ, registrikood 16991352, juhatuse liige Siim Oja
8) Leadfinder OÜ, registrikood 14890380, juhatuse liikmed Rainer Aunpu ja Markus Mihkel Kaljuste
9) 2D Kindlustusmaakler OÜ (pankrotis), registrikood 11522534, juhatuse liikmed Julia Fedorenko ja Daniil Salnikov
10) Kalakasvatajate Ühistu Ecofarm (pankrotis), registrikood 11928277, juhatuse liige Henry Ots
11) ESTworkers OÜ, registrikood 14836908, kohtu määratud juhatuse liige Kristo Teder
12) P.P. Projekt OÜ, registrikood 12875152, juhatuse liikmed Mait Tael, Marten Pikaru ja Kalev Pikaru
13) Ropka Toit OÜ, registrikood 14054132, juhatuse liige Aivar Aland
14) Hemardes OÜ(pankrotis), registrikood 12038976, juhatuse liige Helen Kask
3) Koostöös pankrotihalduritega on avalikke uurimisi seisuga 31.03.2025 töös 22 (kakskümmend kaks). Avalikus uurimises olevate pankrotivõlgnike pankrotimenetlused on kättesaadavad: Avalikud uurimised | Maksejõuetuse teenistus
4) Teatud juhtudel tasuvad avalikes uurimistes võlgniku lähikondsed (endised juhatuse liikmed, osanikud) maksegraafikute alusel pankrotivõlgnikule tagasi summasid, millest omakorda soovime võlausaldajate nõudeid rahuldada. Pankrotihaldurid jälgivad maksegraafikute täitmist.
Tegevussuund 2: haldusjärelevalve pankrotihalduri üle pankrotimenetluses menetluse seaduspärase läbiviimise ning pankrotimenetluse kulude otstarbekusega seoses.
1) Maksejõuetuse teenistus kontrollib, edastab ja lahendab laekunud vihjetes, märgukirjades ja kaebustes toodud probleemkohti vastavalt teenistuse pädevusele.
2) Maksejõuetuse teenistus jätkab pankrotimenetlustes seaduspärasuse kontrolli ja kulude otstarbekuse kontrolli tuvastamaks võimalikke süsteemseid mittevastavusi.
Haldusjärelevalveteemad on kättesaadavad meie kodulehel: Haldusjärelevalve | Maksejõuetuse teenistus
Tegevussuund 3: ühtse maksejõuetuse praktika kujundamisele kaasa aitamine pankroti-, saneerimis-, võlgade ümberkujundamise ja füüsilise isiku kohustustest vabastamise menetluses
1) Erinevate saneerimismenetluste analüüs praktika ühtlustamise eesmärgil.
2) Erinevate füüsilistest isikutest võlgnike pankrotimenetluste analüüs praktika ühtlustamise eesmärgil.
Muud olulised toetavad tegevused:
1) Toimus kogu arvutipargi vahetus, millega kaasnesid mitmed täiendkoolitused.
2) Valmisid kodulehel vihjete andmise mooduli IT arendustööd.
3) Maksejõuetuse teenistus esitas 03.03.2025.a täiendavad ettepanekud Justiits- ja Digiministeeriumile maksejõuetusvaldkonna parendamiseks.
4) Mitmesuguste esitlusmaterjalide ja näidisdokumentide koostamine valdkonna arendamise ja praktika ühtlustamise eesmärgil.
Tegevussuund 1: järelevalve võlgniku ja võlgniku lähikondsete tegevuse üle seoses võlgniku pankrotimenetlusega
Varatute maksejõuetute juriidiliste isikutega seoses on seisuga 30.04.2025 tuvastatud tekitatud kahju võlausaldajatele (Eesti ettevõtluskeskkonnale) kokku 19,7 miljonit eurot, millest 3,5 miljonit eurot on tuvastatud varem välja kuulutatud pankrotimenetluste raames.
Aprillis 2025 tegid maakohtud teenistusele ettepaneku avaliku uurimise algatamiseks järgmiste varatute maksejõuetute juriidiliste isikute suhtes:
- Leekre OÜ (likvideerimisel), registrikood 11437480 juhatuse liige Indrek Pütsepp
- MTÜ Sass ja Partnerid, registrikood 80631983 juhatuse liige Nikita Sass
- A&A Acta OÜ (likvideerimisel), registrikood 11559822, juhatuse liige Ülla Torb
- Avevush OÜ (pankrotis), registrikood 16454252, juhatuse liige Eva Ušakova
- Camellia Flowers Estonia OÜ, registrikood 16182842, juhatuse liige Nadezhda Rubezh
- FitmodelProject OÜ, registrikood 14382608, juhatuse liikmed Julia Smoli ja Kristina Nuut
- New Fresh HVAC OÜ, registrikood 16247168, juhatuse liige Samat Aksubaev
- M Food Rotermann OÜ (pankrotis), registrikood 14718020, juhatuse liige Marju Luik
- VR Foods OÜ, registrikood 14865198, juhatuse liige Kadi Tedremäe
- Leitom Ehitus OÜ (likvideerimisel), registrikood 16918606, juhatuse liige Toomas Tomson
- Stereofood OÜ (likvideerimisel), registrikood 16403007, juhatuse liikmed Risto Kõresoo ja Tiina Kõresoo
- MAN Autokeskuse OÜ, registrikood 10079273, juhatuse liikmed Vladimir Molodtsov ja Sergei Ustritski
- OÜ Pakri Energia, registrikood 14606611, juhatuse liige Enn Laansoo
- Altenberg-Reval AS (pankrotis), registrikood 10205654, juhatuse liige Claes Magnus Akerborg
Maksejõuetuse teenistus taotles ja Harju Maakohus tegi 17. aprillil 2025.a tsiviilasjas nr 2-24-10788 kohtumääruse, millega algatati Decohome OÜ (registrikood 14180460) pankrot avaliku uurimisena.
Koostöös pankrotihalduritega on avalikke uurimisi seisuga 30.04.2025 töös 23 (kakskümmend kolm). Avalikus uurimises olevate pankrotivõlgnike pankrotimenetlused on kättesaadavad: Avalikud uurimised | Maksejõuetuse teenistus
Teatud juhtudel tasuvad avalikes uurimistes võlgniku lähikondsed (endised juhatuse liikmed, osanikud) maksegraafikute alusel pankrotivõlgnikule tagasi summasid, millest omakorda soovime võlausaldajate nõudeid rahuldada. Pankrotihaldurid jälgivad maksegraafikute täitmist.
Tegevussuund 2: haldusjärelevalve pankrotihalduri üle pankrotimenetluses menetluse seaduspärase läbiviimise ning pankrotimenetluse kulude otstarbekusega seoses.
- Maksejõuetuse teenistus kontrollib, edastab ja lahendab laekunud vihjetes, märgukirjades ja kaebustes toodud probleemkohti vastavalt teenistuse pädevusele.
- Maksejõuetuse teenistus jätkab pankrotimenetlustes seaduspärasuse kontrolli ja kulude otstarbekuse kontrolli tuvastamaks võimalikke süsteemseid mittevastavusi. Võimalikest ebakõladest ja rikkumistest teavitatakse järelevalvekohtunikke.
Haldusjärelevalveteemad on kättesaadavad meie kodulehel: Haldusjärelevalve | Maksejõuetuse teenistus
Tegevussuund 3: ühtse maksejõuetuse praktika kujundamisele kaasa aitamine pankroti-, saneerimis-, võlgade ümberkujundamise ja füüsilise isiku kohustustest vabastamise menetluses
- Ettevalmistustööd teiste maksejõuetusvaldkonna haldusjärelevalveorganitega kohtumisteks, mis toimuvad maikuus
- Täiendava sisendi andmine Justiits- ja Digiministeeriumile kui poliitikakujundajale
Muud olulised toetavad tegevused:
- Ettekande ja ülevaate tegemine Läti kolleegidele maksejõuetusvaldkonna järelevalveteemadel
- Osalemine ja koostöö Riigikantselei ja Justiits- ja Digiministeeriumi korraldatud Innosprindis
- Töökohtumine Maksu- ja Tolliameti esindajatega
Anna meile vihje: Vihje andmine | Maksejõuetuse teenistus
Tegevussuund 1: järelevalve võlgniku ja võlgniku lähikondsete tegevuse üle seoses võlgniku pankrotimenetlusega
Varatute maksejõuetute juriidiliste isikutega seoses on seisuga 31.05.2025 tuvastatud tekitatud kahju võlausaldajatele (Eesti ettevõtluskeskkonnale) kokku 24,6 miljonit eurot, millest 5,4 miljonit eurot on tuvastatud varem välja kuulutatud pankrotimenetluste raames.
Mais 2025 tegid maakohtud teenistusele ettepaneku avaliku uurimise algatamiseks järgmiste varatute maksejõuetute juriidiliste isikute suhtes:
- IA&JV OÜ, registrikood 16952910, juhatuse liige Julia Potaševa
- KWOTA OÜ, registrikood 16253795, juhatuse liige Rain Vääna
- OSAÜHING MERALEKS, registrikood 10855501, juhatuse liige Aleksandr Šustov
- REH Talo OÜ, registrikood 14150602, juhatuse liige Elena Melnikova
- Lubja Kodu OÜ, registrikood 12729019, juhatuse liikmed Robert Mirzo ja Priit Jaagant
- Ylemere OÜ, registrikood 11930765, juhatuse liige Andres Kangur
- LN Beauty Estonia OÜ, registrikood 16378717, juhatuse liige Jörgen Nils-Erik Weckström
- Majatehnik OÜ, registrikood 12464673, juhatuse liikmed Kevin Saidla ja Elvis Uusmaa
- Detro Ehitus OÜ, registrikood 12538756, juhatuse liige Jaanus Silm
- MTÜ Järvetont, registrikood 80420526, juhatuse liikmed Anu Metsar, Maria Laanelepp ja Silver Gutmann
- Alatfar OÜ, registrikood 12185080, juhatuse liige Tauri Tarkusep
- JTAPRevertymax OÜ, registrikood 16979249, juhatuse liikmed Jarmo Tappo ja Svetlana Romet
Maksejõuetuse teenistus taotles ja Harju Maakohus tegi 30. mail 2025.a tsiviilasjas nr 2-24-18515 kohtumääruse, millega algatati OÜ 6 Kaubad (registrikood 16809407) pankrot avaliku uurimisena.
Lisaks esitas teenistus maakohtutele kahes varasemalt algatatud avalikus uurimises ärikeelu taotlused pankrotivõlgnike lähikondsete vastutusele võtmiseks.
Koostöös pankrotihalduritega on avalikke uurimisi seisuga 31.05.2025 töös 24 (kakskümmend neli). Avalikus uurimises olevate pankrotivõlgnike pankrotimenetlused on kättesaadavad: Avalikud uurimised | Maksejõuetuse teenistus
Teatud juhtudel tasuvad avalikes uurimistes võlgniku lähikondsed (endised juhatuse liikmed, osanikud) maksegraafikute alusel pankrotivõlgnikule tagasi summasid, millest omakorda soovime võlausaldajate nõudeid rahuldada. Pankrotihaldurid jälgivad maksegraafikute täitmist.
Tegevussuund 2: haldusjärelevalve pankrotihalduri üle pankrotimenetluses menetluse seaduspärase läbiviimise ning pankrotimenetluse kulude otstarbekusega seoses.
- Maksejõuetuse teenistus kontrollib, edastab ja lahendab laekunud vihjetes, märgukirjades ja kaebustes toodud probleemkohti vastavalt teenistuse pädevusele.
- Maksejõuetuse teenistus jätkab pankrotimenetlustes seaduspärasuse kontrolli ja kulude otstarbekuse kontrolli tuvastamaks võimalikke süsteemseid mittevastavusi. Võimalikest ebakõladest ja rikkumistest teavitatakse järelevalvekohtunikke.
Haldusjärelevalveteemad on kättesaadavad meie kodulehel: Haldusjärelevalve | Maksejõuetuse teenistus
Tegevussuund 3: ühtse maksejõuetuse praktika kujundamisele kaasa aitamine pankroti-, saneerimis-, võlgade ümberkujundamise ja füüsilise isiku kohustustest vabastamise menetluses
- 07. mail toimus kohtumine Justiits- ja Digiministeeriumi esindajatega teemal avaliku uurimisena läbiviidavate pankrotimenetluste finantseerimine riigieelarvest (esialgse pankrotihalduri tasu välja maksmise võimalused, st õigusliku lünga kiire parandamine).
- 13. mail toimus Maksejõuetuse teenistuses praktika ühtlustamise teemaline kohtumine Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja aukohtu ning Eesti Advokatuuri aukohtu liikmetega.
- 27. mail andis Maksejõuetuse teenistus Justiits- ja Digiministeeriumile kirjaliku tagasiside maksejõuetusvaldkonna kohtuväliste menetlejate (pankrotihaldurite jt) arengust ning tegi maksejõuetusvaldkonna konsolideerimiseks algatusettepanekud.
- 28. mail toimus praktika ühtlustamise teemaline kohtumine Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koja kutsekogu juhatusega.
- 29. mail toimus praktika ühtlustamise teemaline kohtumine prokuratuuri esindajatega.
Muud olulised toetavad tegevused:
- Osalemine ja koostöö Riigikantselei ja Justiits- ja Digiministeeriumi korraldatud Innosprindis, täiendavate tööülesannete täitmine maksejõuetusvaldkonna kiireks parendamiseks.
- Erinevad töökohtumised Maksu- ja Tolliameti esindajatega.
Anna meile vihje: Vihje andmine | Maksejõuetuse teenistus
Tegevussuund 1: järelevalve võlgniku ja võlgniku lähikondsete tegevuse üle seoses võlgniku pankrotimenetlusega
Varatute maksejõuetute juriidiliste isikutega seoses on seisuga 30. juuni 2025 tuvastatud tekitatud kahju võlausaldajatele (Eesti ettevõtluskeskkonnale) kokku 29,1 miljonit eurot, millest 5,4 miljonit eurot on tuvastatud varem välja kuulutatud pankrotimenetluste raames. Tuvastatud kahju Maksu- ja Tolliametile on kokku ligi 3 miljonit eurot.
Juunis 2025 tegid maakohtud teenistusele ettepaneku avaliku uurimise algatamiseks järgmiste varatute maksejõuetute juriidiliste isikute suhtes:
- PROFEX Sideteenused OÜ, registrikood 11051762, juhatuse liikmed Martin Laurik ja Kaimo Räppo
- OÜ SMARTCONSULT (pankrotis), registrikood 14348853, juhatuse liige Aleksandr Rozental (endine Kolesnikov)
- Destanto OÜ (likvideerimisel), registrikood 12263561, juhatuse liige Leho Pihkva
- NKL18 OÜ (likvideerimisel), registrikood 16214513, juhatuse liikmed Inga Pauser ja Kaimo Räppo
- BBW OÜ (pankrotis), registrikood 16468917, juhatuse liikmed Janek Pohla ja Toomas Saarma
- Ower Trading OÜ, registrikood 14670307, juhatuse liige Artur Krassilnikov
- Kernel Trading OÜ (likvideerimisel), registrikood 14547765, juhatuse liikmed Vladimir Lenger ja Dmitrii Bunegin
- Tähesära Kirbuturg OÜ, registrikood 17102621, juhatuse liige Karolin Nilp
- Gamecan OÜ, registrikood 12931206, juhatuse liige Marten Palu
- Two Factors OÜ, registrikood 16058869, juhatuse liikmed Heinike Luht ja Kristiina Puusepp
- Kaaleperis OÜ (pankrotis), registrikood 16277368, juhatuse liige Andres Kriis
- Vägi OÜ (pankrotis), registrikood 12378712, juhatuse liige Indrek Rüütli
- Stemaro OÜ, registrikood 10730627, juhatuse liige Indrek Elhi
- Rakvere Autobaas nr 2 OÜ, registrikood 12976864, juhatuse liige Andres Poll
Maksejõuetuse teenistus taotles ja Harju Maakohus tegi 25. juunil 2025.a tsiviilasjas nr 2-25-4998 kohtumääruse, millega algatati Detro Ehitus OÜ (registrikood 12538756) pankrot avaliku uurimisena.
Tallinna Ringkonnakohus jättis 9. juunil 2025.a. asjas nr 2-24-5328 Harju Maakohtu 11. novembri 2024 määruse ärikeelu kohaldamises Erik Lakernikovi ja Lauri Hansberg suhtes muutmata, keelates neil kuni võlgniku pankrotimenetluse lõpuni olla juriidilise isiku juhtorgani liige, likvideerija ja/või prokurist ning pankrotivõlgniku A 39 OÜ lähikondsete Erik Lakernikovi ja Lauri Hansbergi määruskaebused rahuldamata.
Koostöös pankrotihalduritega on avalikke uurimisi seisuga 30.06.2025 teenistusel töös 25. Avalikus uurimises olevate pankrotivõlgnike pankrotimenetlused on kättesaadavad: Avalikud uurimised | Maksejõuetuse teenistus
Teatud juhtudel tasuvad avalikes uurimistes võlgniku lähikondsed (endised juhatuse liikmed, osanikud) maksegraafikute alusel pankrotivõlgnikule tagasi summasid, millest omakorda soovime võlausaldajate nõudeid rahuldada. Pankrotihaldurid jälgivad maksegraafikute täitmist.
Tegevussuund 2: haldusjärelevalve pankrotihalduri üle pankrotimenetluses menetluse seaduspärase läbiviimise ning pankrotimenetluse kulude otstarbekusega seoses.
- Maksejõuetuse teenistus kontrollib, edastab ja lahendab laekunud vihjetes, märgukirjades ja kaebustes toodud probleemkohti vastavalt teenistuse pädevusele.
- Maksejõuetuse teenistus jätkab pankrotimenetlustes seaduspärasuse kontrolli ja kulude otstarbekuse kontrolli tuvastamaks võimalikke süsteemseid mittevastavusi. Võimalikest ebakõladest ja rikkumistest teavitatakse järelevalvekohtunikke.
Haldusjärelevalveteemad on kättesaadavad meie kodulehel: Haldusjärelevalve | Maksejõuetuse teenistus
Tegevussuund 3: ühtse maksejõuetuse praktika kujundamisele kaasa aitamine pankroti-, saneerimis-, võlgade ümberkujundamise ja füüsilise isiku kohustustest vabastamise menetluses
- Juunis toimusid mitmed töökohtumised Justiits- ja Digiministeeriumi esindajatega praktika ühtlustamisel ilmnenud probleemide lahendamiseks, sh õigusloome kaudu.
- Toimus esmakohtumine aktsiaselts Eesti Konjunktuuriinstituut juhiga majanduse ja ettevõtluskeskkonna arengu teemadel.
Muud olulised toetavad tegevused:
- Osalemine ja koostöö Riigikantselei ja Justiits- ja Digiministeeriumi korraldatud Innosprindis, täiendavate tööülesannete täitmine maksejõuetusvaldkonna kiireks arenguks.
- Toimus Maksejõuetuse teenistuse arengupäev.
Anna meile vihje: Vihje andmine | Maksejõuetuse teenistus
Last updated: 02.07.2025